Semana santa, the sequal - Reisverslag uit Granada, Spanje van xayiede - WaarBenJij.nu Semana santa, the sequal - Reisverslag uit Granada, Spanje van xayiede - WaarBenJij.nu

Semana santa, the sequal

Door: webmaster

14 April 2009 | Spanje, Granada

Zo, het is wel weer tijd voor een update!
Vanwege de semana santa waren donderdag en vrijdag alle winkels dicht. Nou was het zowiezo niet een groot plezier om de stad in te gaan. De optochten zijn prachtig, hele mooie praalwagens (een beter woord is er niet voor) maar er zijn een heleboel processies in de stad. Dus als je ergens heen wil stuit je gegarandeerd op zo'n traag bewegende stoet en dan sta je een half uur vast geperst tussen een mensenmenigte. Zaterdag was de toptijd: op een dag gingen 22 processies tegelijkertijd op pad! Elke kerk heeft zijn eigen processie met eigen wagens, eigen kleuren en een eigen naam, er zijn in totaal 34 van die stoeten in Granada. De mannen in puntmutsen (waar de pakjes van de klu klux clan van zijn afgeleid!) zijn de boetedoeners. Dan heb je nog de vrouwen in zwart en kant die de rouwende maria voor moeten stellen. En je hebt een wagen met Jezus in diverse statia van dood en of marteling en maria.
Donderdag zijn Jill en ik 'snachts naar het einde van de optocht Silencio geweest. Dat was heel indrukwekkend. Om half 4 liep de hele stoet nog door de stad, waar zij langskwamen gingen alle lichten uit, de lantarenpalen, de lichten in huizen en cafe's. Veel van de mannen, geheel in het zwart, waren blootvoets en sommigen hadden zelfs kettingen om de enkels heen gebonden. En dan de kaarsen en de stilte... bij andere optochten heb je een soort fanfare die meelopt en er hele mooie muziek bij maakt. Silencio daar mag ook bij het publiek niet gepraat worden, er is geen geluid. Alleen het geslof van de voeten, het gerinkel van de kettingen en verder niks. Die figuren lopen tot wel 12 uur op een dag, en een heel aantal hadden grote zwarte kruizen die ze droegen net als Jezus de berg op (wat een bijbelkennis he pap!). Het was fantastisch... Ontzettend koud, en we waren eerste met z'n allen uit maar wij wilden die optocht zien. Dus de rest ging dansen, lekker warm en bij het pokkeeind die berg op lopen. maar het was het zeker waard!
Verder niet zo veel gedaan, het regende heel erg dus de geplande wandelingen vielen letterlijk in het water. Zaterdag zijn we weer naar de chupiteria geweest: de shotjesbar. Het is echt een rare groezelige plek maar het is leuk omdat er heel veel verschillende mensen komen: allerlei studenen, spanjaarden, grieken, nederlanders. En aangezien de disco's pas om 3 uur open gaan is dat de plek waar de meeste mensen dat afwachten.
Vanmiddag is er een uitgebreide tour door de stad heen met de school, en vrijdag gaan we naar de cathedraal.
Alles wordt hier lopend gedaan. Eerst vond ik dat belachelijk: 20 min naar school, 20 terug. Als je later nog naar de stad wil dan moet je minstens 30 min lopen en dan weer terug. Dus op een dag sjok je heel wat af (mijn hakken zijn dus helaas grotendeels in ongebruik. Hoewel, ijdel als dames kunnen zijn, stop ik tegenwoordig mijn hakken in mijn tas, wandel heerlijk op slippers naar het centrum en verwissel daar mijn schoeisel. En op de terugweg trek ik weer mijn slippers aan. Niet lachen!). Maar nu vind ik het eigenlijk vooral fijn, die lekkere lange afstanden lopen. Je doet dan toch wel bij elkaar een kilomter of 10, of meer, als je nog aan het slenteren gaat van barretje naar barretje.

Nu is het tijd voor de lunch. Hier een lichtpunt in mijn leven!

• 14 April 2009 - 18:19

Marijke:

Lieve schat, had ik je niet gezegd (en Maartje ook) dat je sneakers mee moest nemen?! Je had gewoon naar ons moeten luisteren ;)
    Maar ik vind het dan wel weer heel netjes dat je je hakjes meeneemt en daar aandoet ;) Dat siertje!
    Dag lieve schat!
    x