Eindelijk mooi weer! - Reisverslag uit Granada, Spanje van xayiede - WaarBenJij.nu Eindelijk mooi weer! - Reisverslag uit Granada, Spanje van xayiede - WaarBenJij.nu

Eindelijk mooi weer!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

25 April 2009 | Spanje, Granada

Het is hier eindelijk mooi weer geworden! Heerlijk, alles is nu nog mooier en overal zijn opeens terrasjes en lopen mensen met de heerlijke spaanse ijsjes rond. Zo ook ik! Woensdag heb ik mijn eerste tentamen, maar van leren is nog niet gekomen. Er is hier zo veel te zien en te doen! Donderdag was er iemand jarig en toen zijn we met de hele groep naar de club Granad10 geweest. Nou.... je weet niet wat je ziet! Het bleek een oud theater te zijn, dus je komt daar een gebouw inzetten met een minstens 10 meter hoog plafond, prachtige ornamenten over het hele plafond en de muren, enorme kroonluchters, gouden bewerkte trappen.. Fantastisch! En daar sta je dan tot 6 uur snachts in te dansen, in zo´n zaal. En toen om 4 uur ´s nachts kwam er opeens een flamenco danseres op die daar op electronische muziek een fantastische show weggaf. En om een uur of 5 nog een keer. Ze weten hier wel hoe ze een feestje moeten maken! Alle disco´s openen hier pas om 3 uur, dus het uitgaansleven is hier echt heel laat. Tot 12 uur kun je tapas eten, en wat je daarna doet moet je maar lekker zelf weten.
Op zondagen schijnt er in een van de clubs hier live jazz muziek te zijn, dus daar ga ik morgen heen en ´s middags ga ik eerst met Jill een ander stuk van de stad verkennen. Je hebt Granada, en daar aan vast zit een wijk Albacin. Dat is waar een aantal rotswoningen zijn en waar een deel van de gypsie populatie woont. Daar was ik eergisteren, het is een uur lopen van ons huis en een heel stuk steile oude stenen trappetjes op en dan zit je op een plein bij een wit kerkje en dan kun je over heel granada uitkijken. Ook Albacin, de bergen, alles... Echt heel erg mooi. Dan zitten er op dat plein nog een paar gypsies spaanse gitaarmuziek te maken en verkopen muffins met honing en chocolade in rieten mandjes met geblokte theedoeken er overheen en dan heb je helemaal het idee dat het eigenlijk helemaal niet kan. Dat het veels te mooi is, en veel te goed en veels te heerlijk en dat je het eigenlijk allemaal verzint. Maar gelukkig niet! Verder heb je nog verder richting de bergen sacre mont. Hier gaan we morgen heen lopen. Dit is een klein dorp of een gemeenschap waar het stikt van de gypsies en de hippys (ja hippys. Overal in de stad loopt ongewassen langharig volgepierced tuig rond met hun roedels honden die elkaar allemaal kennen en uit alle streken van de wereld komen. Die hangen hier gewoon een beetje rond en een aantal eet uit vuilnisbakken. Heel interessant) die daar in rotswoningen wonen bij elkaar met alle honden. vanaf daar heb je blijkbaar nog een spectaculairder uitzicht over granada (kan me niet voorstellen) en een restant van de oude stadmuur van granada. Dat is ongeveer anderhalf uur lopen, dus de blarenpleisters weer in de aanslag! Dan heb je nog het alhambra, wat een oude moorse stad is die vlak aan granada ligt. Daar ben ik nog niet geweest, maar het schijnt fantastisch mooi te zijn met de paleizen, de rijkelijk bewerkte muren, pilaren, fonteinen en hele mooie tuinen er omheen.

Dus er wordt hier vooral veel gewandeld. Heel gezond, en ik geniet er steeds meer van! Ook verder blijft het hier interessant. Ze hebben hier allerlei stukken fruit en groente die ik niet ken. Dus elke keer als ik wat tegenkom koop ik het en dan probeer ik thuis (of onderweg al) uit te vinden wat het is en hoe je het moet eten. Heb al heel wat interessants naar binnen gewerkt hier! Overigens heb ik vandaag op de markt ook een krat aardbeien van 2 kilo voor 2,50 gekocht. Heerlijk!!!! Samengevat: Ik geniet.

Spaans is nog een behoorlijk lastige taal. Op zich lijken veel woorden op het engels op restantjes frans die nog in mijn hoofd ronddolen of kun je er wel uit herleiden wat het betekent. Maar de gramatica is hel! Je hebt 4 verschillende vormen van de verleden tijd die je steeds in andere gevallen gebruikt. Je hebt 2 verschillende vormen van de toekomstige tijd. en elke vorm heeft wel tientallen uitzonderingen in de vervoegingen en uitgangen en het is om gek van te worden!!! We hebben hier ook alle vormen behalve 1 verleden tijd en 1 toekomstige tijd gehad, dat is meer dan ze in een heel jaar in nederland op school krijgen! en dat in 3 weken. Maar je krijgt zo wel een goed idee van hoe de taal in elkaar steeks. Nu nog flink leren voor mijn tentamen van woensdag... Dan wordt bepaald welk niveau je hebt en krijg je les op dat niveau. Als ik weer moet beginnen met de letters van het alfabet word ik gek! Maar ik merk toch wel dat ik me beter uit kan drukken in het spaans. En dat ik, afhankelijk van wie er praat, toch een groot gedeelte van wat er gezegd wordt herken. De echte andaluciers hebben vaak het idee dat als je maar veel moeilijke woorden gebruikt, het heel snel zegt en dan 6 keer herhaalt dat je het wel snapt. De mensen met iets meer ervaring met stomme buitenlanders leggen het langamer uit, gebruiken wat makkelijkere woorden in verschillende vormen en gebruiken veel handen. Gisteren in een winkeltje uitgebreid uitleg gehad over het gebruik van diverse sjaals, traditionele omslagdoeken en sluiers die ze hier hebben. Heel interessant, maar een autentieke kanten omslagdoek kostte daar 800 euro!
Gisteren met Jill uit eten geweest in de marokkaanse wijk. Heel lekker tradiotioneel gegeten in een klein sfeervol restaurantje met lampjes en kleine bankjes en kaarsjes. een 3 gangen menu met drinken voor 10 euro. Ja ja, wij konden het ook niet geloven.
Ik zal binnenkort weer wat foto´s uploaden.
Besos van een ontzaggelijk bruine (nog steeds witte) kelly!

  • 25 April 2009 - 20:25

    Dimitri:

    Wederom een kreetje van ongeloof, ik kan niet wachten op de foto's ..
    enne succes woensdag..
    Het schijnt trouwens een mogelijkheid te zijn om én te studeren én nóg bruiner te worden..
    in ieder geval succes de komende dagen..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Granada

Ontdekking Granada

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2009

Madrid!

15 Augustus 2009

Laatste dagen

01 Augustus 2009

Bergen van avonturen

26 Juli 2009

Het einde in zicht

17 Juli 2009

Voor de nieuwsgierigen

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 20123

Voorgaande reizen:

29 Juni 2016 - 08 Juni 2017

As Corcerizas

29 Maart 2009 - 31 Juli 2009

Ontdekking Granada

26 Juni 2012 - 30 November -0001

Pura Vida in Costa Rica

Landen bezocht: