Fiesta de la Cruz - Reisverslag uit Granada, Spanje van xayiede - WaarBenJij.nu Fiesta de la Cruz - Reisverslag uit Granada, Spanje van xayiede - WaarBenJij.nu

Fiesta de la Cruz

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

05 Mei 2009 | Spanje, Granada

Zondag was het fiesta de la cruz. Een feest met schijnbaar een christelijke oorsprong, een of andere kerel viste in Jeruzalem het kruis van Jezus op en dat werd in Granada uitgeroepen tot een feestdag. Maar tegenwoordig is het alleen maar een excuus om mooi verkleed over straat te gaan, te dansen, lekker te eten en te drinken. Precies een feest voor mij dus! In allerlei hoeken, bij kerken en op pleintjes zijn een soort kijkdozen gemaakt met als centrum een groot kruis gemaakt van rode bloemen. Erbij allerlei huisraad: een bed, spiegels, borstbeelden, mooi servies. Totaal onbegrijpelijk, maar erg mooi. Veel van de vrouwen dragen traditionele felgekleurde flamencokleding en ook de kleine meisjes lopen er mee rond. Heel schattig! De jongetjes hebben een soort mini stierenvechtersoutfit aan, inclusief kleine rode zakzoek. Needless to say dat mijn fototoestel overuren heeft gedraaid. Er zou heel veel gedanst worden, maar die zijn wij op de een of andere manier misgelopen ondanks dat we de hele stad zijn afgereisd. We waren aan het uitrusten op plaze Nueva, een van de belangrijkere pleinen en aan het kijken naar een straatartiest toen ik uit de menigte werd gesleurd: ik moest meedoen met zijn film. Nog 3 anderen werden geplukt. Ik was de minnares, je had de discodansende man en zijn vriendin. En iemand die voorbij moest lopen en take 1 moest schreeuwen. Het moest 6 keer over want er was natuurlijk elke keer wat aan te merken, er liepen dronken zwervers in het rond die steeds alles in de war schopten en op een gegeven moment stonden er toch wel meer dan 100 mensen te kijken. Het was hylarisch! Ik moest elke keer woest achterovergezwiept worden en daarna woest ¨gezoend¨ waarna de man doodgeschoten werd door zijn verbolgen vriendin. Het was hylarisch. Natuurlijk had ik net een rok met een split aan, heel beschaafd als je gewoon rechtop stond, maar achterovergezwiept bleek het toch iets minder beschaafd...
Daarna naar the Kebab King voor onze broodnodige portie A-Cultuur. En the Booga Club voor heerlijke live Jazz muziek. A day well spent.
Vandaag van de lerares te horen gekregen dat ze trots op ons was, 5 weken geleden spraken we nog helemaal geen spaans, en nu konden we ons al heel aardig redden. Best een compliment! Heb ook foto´s geplaatst van Cordoba voor de liefhebbers. En vanwege de aanhoudende kritiek: meer foto´s van mij. Kunnen jullie mijn nieuwe aanwinst bewonderen: een schitterende ring door mijn lip. Gaat weer uit als ik weer aan het werk ga hoor oma, maak je geen zorgen!
Een dikke Beso voor jullie allemaal.

  • 05 Mei 2009 - 21:02

    Pierre:

    Ha, betrapt!

    En tegen mij zeggen dat rood niet in de markt ligt. Ik zie je amper op die foto ;)

    Blog is weer vermakelijk leesvoer, ik wacht op de volgende

  • 06 Mei 2009 - 13:54

    Floor:

    De foto van het meisje die haar schoen dichtmaakt is prachtig! liefs!

  • 06 Mei 2009 - 13:58

    Floor:

    maar die ring mis ik nog. Hilarisch, filmster! (nu pas je verhaaltje gelezen :D)

  • 08 Mei 2009 - 11:35

    Dimitri:

    Pdoe.. de romantische parade springt hier de woonkamer in..
    (het is de split in de jurk hou ik mezelf maar voor ;)
    wederom kriebelt het naar je volgende avontuur
    x

  • 08 Mei 2009 - 20:19

    Marijke:

    Ooh, wat een lekker kleurtje heb je schat :) De foto's van het Alhambra zijn prachtig trouwens!
    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Granada

Ontdekking Granada

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2009

Madrid!

15 Augustus 2009

Laatste dagen

01 Augustus 2009

Bergen van avonturen

26 Juli 2009

Het einde in zicht

17 Juli 2009

Voor de nieuwsgierigen

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 20137

Voorgaande reizen:

29 Juni 2016 - 08 Juni 2017

As Corcerizas

29 Maart 2009 - 31 Juli 2009

Ontdekking Granada

26 Juni 2012 - 30 November -0001

Pura Vida in Costa Rica

Landen bezocht: